BoCycle

BoCycle

dinsdag 4 september 2012

Actief-hersteltraining

Wat is dat nu weer, een actief-hersteltraining? Vandaag op dit blog uitleg en een verslag hiervan...

Actief-hersteltraining?
Een stevige training, zoals een 30 km lange wandeltocht, vermindert je conditie in eerste instantie. Pas na een herstelperiode van één tot enkele dagen herstelt je lichaam zich weer tot een conditieniveau dat hoger is dan voor de training. Als je vervolgens juist op dit herstelpunt telkens de training weer oppakt komt je conditie op een steeds hoger niveau te liggen. Dit principe heet supercompensatie (zie grafiek). Maar pas op, als je te snel weer met je training begint, voordat je lichaam zich volledig heeft hersteld, dan gaat je conditie juist achteruit. Dit verschijnsel wordt overtraining genoemd.

Het herstel kun je afwachten, door gewoon je lichaam de tijd te geven en niets te doen, maar je kunt dit herstel ook versnellen door een actief-hersteltraining. Dit houdt in dat je een niet te grote afstand alleen maar in het onderste deel van het hartslaggebied D1 of zelfs daaronder het H-gebied te fietsten. En dat heeft Bocycle vandaag gedaan, op advies van Hans, een collega en ervaren racefietser. Daarmee hoopt Bocycle op 8 september helemaal hersteld te zijn van de slopende Airborne wandeltocht. Klaar voor de 85 km lange beklimming van Le Grand Ballon met zijn 2000 hoogtemeters.

De trainingstocht
De tocht voerde door de Betuwe (het stuk dat ligfietsclub "Mooi Bennekom" op 25 augustus na de hagelbui niet meer wilde fietsen). Op de foto's kun je zien wat voor een moois mijn ligfietscornuiten die zaterdag zijn misgelopen (of liever misgefietst). Het meest opmerkelijke was een ANWB-bord aan de voet van de Grebbeberg; dat bord verwees naar het gehucht Zideris. Maar voordat ik mij daar naar toe spoedde, kon ik het niet nalaten toch nog even de Grebbeberg te beklimmen. Met 8 km/h en het kleinste verzet (22 tanden voor en 25 tanden achter en een cadans van 90 omwentelingen per minuut) lukte het mij om tijdens de beklimming in het lage hartslaggebied D1 te blijven.

Door met een hoge cadans te trappen (90 to 100 pedaalomwentelingen per minuut) werd het actieve herstel nog eens extra bevorderd. Na 55 km voelde Bocycle zich weer kiplekker. Nu vooral geen gekke dingen meer doen en in alle rust 8 september afwachten. Laat die Le Grand Ballon maar komen.

Geen opmerkingen: