BoCycle

BoCycle

donderdag 18 juli 2013

Ligfiets te breed voor fietsdrager?

Na twee fietsloze weken luieren zette ik woensdag de ligfiets op de fietsendrager achter de auto op de trekhaak. Na een bezoek aan familie en pannenkoekenhuis de Ossenstal in Epe zou de energie voor de terugtocht door louter spierkracht worden geleverd. Maar is die ligfiets van mij niet te breed om achterop de fietsdrager te vervoeren? Wat zeggen de verkeersregels hierover...


Twee fietsloze luierweken

Hoezo te breed?
De verkeersregels
De verkeersregels zeggen o.a. het volgende (bron www.ANWB.nl): De lading mag niet meer dan 20 cm aan weerszijde van de auto uitsteken; spiegels tellen niet mee bij het berekenen van de breedte. De maximale breedte mag niet meer zijn dan 2,55 m.

Op de foto van achteren lijkt de constructie bij lange na niet tevoldoen aan deze regels. Maar na nauwkeurige opmeting blijkt die precies 5 cm binnen de norm te blijven. Toch was het wel spannend om mij met zo'n uitstekende lading op de openbare weg te begeven. Uiteraard had ik ook de voorbuis een eind in de framebuis kunnen schuiven, maar dat doe ik liever niet. Dat geeft namelijk krassen op de carbon voorbuis en bovendien is het lastig om de trappers weer goed "horizontaal" af te stellen.

LET OP in elk buitenland gelden weer andere regels; dus raadpleeg bijv www.ANWB.nl voordat je met de fiets achter de auto op reis gaat. En de auteur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor mogelijke gevolgen van het gebruik van de in dit blogbericht vermelde gegevens.


Platte band

Geperforeerde binnenband
Het fietstochtje over de Veluwe was mooi, maar helaas 13 km voor de eindbestemming (thuis) bleek op de Ginkelse heide de achterband plat. Het corpus delictum bleek, na een zorgvuldie inspectie van de buitenband, dit keer een metalen splinter. Die buitenband zat overigens vol met kleine gaatjes en steentjes; ik ben een kwartier bezig geweest om die allemaal te verwijderen. Je wilt tenslotte op het resterende parcours niet wederom stil komen te staan met een platte band. En die band gaat vervangen worden.

...metaalsplinter

Het corpus delictum...



De Veluwe is mooi

Pannenkoek in goed gezelschap

De trainingszones van "Sportgeluk"
Te veel van het goede?
Naast de 80 km recuperatietraining van woensdag heb ik ook dinsdag een 115 km lange duurtraining (afwisselend hartslaggebied Z1 (herstelzone), Z2 en Z3) gereden. De hoofdtrainer van het Committed Power project Rob Harmeling onderscheidt in zijn informatieve trainingsgids "Sportgeluk" vijf hartslaggebieden. In Z1, Z2 en Z3 bouw je vooral je basisconditie op en verbrand je je (in de vakantie overvloedig opgebouwde) lichaamsvet.

Die 195 km in twee dagen waren misschien toch wel iets te veel van het goede: "brandende" hamstring in de rechter dij, zere knieën en vooral pijnlijke voetzolen waren het gevolg. Vandaag heb ik een passieve vorm van wielrennen gebezigd; ik heb genoten van de achttiende etappe van de Tour de France. Een fantastisch spannende etappe, waarbij, ondanks de gevaarlijke afdaling van de Col de Sarenne, gelukkig geen ongelukken te betreuren waren. Vrijdag doe ik het nog rustig aan en ik ga zaterdag weer op (of liever "tegen") de pedalen.

6 opmerkingen:

Quezzzt zei

Is schipper zijn je goed bevallen ? Als ik dat ene fotootje zie krijg ik weer helemaal zin weer te gaan varen.

Dat sportzone tabelletje van jou is waarschijnlijk ook wel nuttig voor mij...ik ontdekte laatst toen ik met mijn vrouw - of door haar gedwongen wat je wilt lezen - de traptreden van een brug op sprong dat mijn max ook ~190 bpm is en ik die in de velomobiel kennelijk niet bereikt heb.

Sportzone Z1 en Z2 zullen wel erg langdurige activiteiten zijn met zo weinig inspanning.

BoCycle zei

Hoi Quezzzt,

Het varen is uitstekend bevallen; ik heb wel gemerkt dat op het water de tijd aanzienlijk sneller gaat dan op het land. Ik zal Einstein er nog eens op naslaan. En...er zijn nog boten (Doeraks) te huur bij Holiday Boatin in Sneek.

De max hartslag is rechtop zo'n 5% hoger dan in liggende positie. Dus dat kan verklaren dat je de 190 bpm niet in je Quest weet te bereiken.

Mick zei

Ik ben met hetzelfde bezig geweest maat te druk om over te bloggen. En heb de drager ook nog alleen in de auto liggen, nog niet gebruikt. Mijn Cheetah is net een cm te breed (196cm op Subaru Justy van 155cm...).
De drager heeft daarentegen een witte nummerplaat :)!
Mvg Mick

BoCycle zei

Dat is pech Mick; auto net een centimeter te smal (of ligfiets net een centimeter te lang). Maar weet je zeker dat je Subaru 155 cm breed is? Ik zie ook uitvoeringen die 166,5 cm breed zijn. En misschien is het mogelijk om de Cheetah schuin omhoog op de drager te plaatsen (met een hulpsteuntje). Dat scheelt snel een paar centimeter.

Mick zei

Bedankt voor de tips Bo!
Ik zit te denken een (verstelbare) wieldrager (hoger) aan de beugel te lassen om het schuin ophangen te vergemakkelijken.
Echter; Lassen doe ik graag. Misschien beter beginnen met de contactdoos. Want de lichtbalk (die goed is)doet helemaal niets!
CU Mick

BoCycle zei

Ik ben benieuwd naar het resultaat Mick.