BoCycle

BoCycle

dinsdag 18 oktober 2011

Bocycles resultaat Lelystad-Enkhuizen-Lelystad

Tijdens de ligfietsrace Lelystad-Enkhuizen-Lelystad had ik pech met de kettingbuis. Daardoor moest ik drie keer stoppen om de kettingbuis provisorisch te repareren. Dat heeft me kostbare minuten gekost. Lees verder voor een uitgebreide analyse van deze ligfietsklassieker...

Zondag 16 oktober was een prachtige dag voor een mooie ligfietsprestatie. De afstand Lelystad-Enkhuizen-Lelystad is 51 km en mijn doel was om deze afstand in anderhalf uur te fietsen (ofwel 34 km/h gemiddeld). De hartslag zou ik tussen de 160 en 170 bpm houden (dat is tussen de 84% en 89% van mijn maximale hartslag).

Dit doel heb ik door fietspech net niet bereikt. Ik moest namelijk 3 keer afstappen omdat de kettingbuis losschoot en naar het voorkettingblad schoof. Op de foto kun je zien hoe ik de kettingbuis provisorisch heb vastgezet. Deze onderbrekingen hebben mij ongeveer 3 minuten gekost. De tijden heb ik in de tabel weergegeven.
De eerste regel geeft de door mijn GPS geregistreerde fietsttijd, afstand en snelheid weer. De tweede regel geeft weer wat mijn tijd en snelheid zouden zijn geweest indien ik niet had hoeven stoppen vanwege de defecte kettingbuis. De derde regel geeft de door de NVHPV-organisatie geregistreerde tijd en snelheid weer alsmede de opgemeten afstand. Opmerkelijk is dat deze afstand (51,0 km) kleiner is dan de door mijn GPS gemeten afstand (51,498 km).

Hoe het ook zij, ik ben geëindigd op de 36ste plaats van de 42 deelnemers. De drie minuten reparatieverlies, noch de afwijkende officiële afstand zouden mij een hogere of lagere plaats hebben opgeleverd. Deze prestatie lijkt op het eerste gezicht teleurstellend, maar men moet zich wel realiseren dat er 30 velomobielen meereden. Deze gestroomlijnde "bananen" gaan door hun lage stroomlijnfactor extreem hard.

In deze race is het snelheidsrecord gevestigd door Daniel Fenn die het parcours met een gemiddelde snelheid van 60,92 km/h aflegde.
Vergeleken met de 12 racers met een nietgestroomlijnde open ligfiets eindigde ik op de zesde positie. Ik liet dus 55% achter mij; het beste resultaat dat ik ooit in een race heb behaald (ik heb overigens pas aan 4 races meegedaan zoals je in de grafiek kunt zien). De gemiddelde hartslag was 165 bpm, precies de waarde die ik mij had voorgenomen.

Klik op het fototoestel hiernaast voor een prachtige fotoreportage van deze LEL door Marten Tacoma.

Klik hier voor de volledige uitslag van deze fantastische race Lelystad-Enkhuizen-Lelystad.

Geen opmerkingen: